Jotun Nonstop Supreme

Jotun Nonstop Supreme

Pris fra 469,00 NOK


Ingen produktomtale

Jotun Nonstop Supreme
Produkt
 
Pris
Status
Antall

Selpolerende bunnstoff

Nonstop Supreme er Jotuns beste selvpolerende bunnstoff med inntil to års vedlikeholdsintervaller.
Dette er bunnstoffet for deg som kun ønsker å stoffe båten annethvert år. 
Basert på en unik sammensetning av bindemiddel som sikrer en aktiv overflate som kontinuerlig fornyes og gir et rent skrog gjennom to sesonger.

OBS! Begroingspeskyttelsens varighet vil avhenge av vanntemperatur, lokale begroingsforhold og båtens brukstid.

  • For motorbåter og seilbåter
  • Hvit kan brukes på aluminiumsskrog (de andre fargene kan ikke brukes på aluminium)
  • Enkel å påføre og kompatibel med de fleste andre bunnstoffer

 

 

På helt nytt eller malingsfritt glassfiberunderlag må du først pusse med slipepapir (P12 - P150) før du avfetter overflaten og  påfører 3 strøk Jotun AntiPest primer og deretter 2 strøk bunnstoff.
 

På gamle malingssystemer: vask grundig med ferskvann før du begynner. Dersom du ikke vet hvilket bunnstoff som er påført tidligere, må det påføres et mellomstrøk med Jotun Vinyl Primer for å oppnå god heft. Deretter påføres Nonstop. 
Dersom du vet hvilket bunnstoff som er påført tidligere, sjekk fremgangsmåte i Overmalingstabellen som ligger under "Spesifikasjoner" fanen.

Jotun Nonstop kan påføres direkte over gammel Nonstop, Mare Nostrum og andre typer selvpolerende bunnstoff, unntatt Seajet 034, Hempel Glide Cruise og Hempel Gllide Speed. På disse må et grunningsstrøk med Jotun Vinyl Primer påføres før overmaling.

TIPS! Velg riktig bunnstoff
Det er viktig å velge et bunnstoff som passer til det øvrige malingssystemet. Det er tre måter å gjøre dette på:
1: Dersom du vet hvilket bunnstoff som er påført fra før, er det bare å følge overmalingstabellen. Se tabell under "Spesifikasjoner"
2: Dersom det gamle bunnstoffet er av ukjent type, bør det forsegles med et strøk vinyl Primer før nytt bunnstoff påføres.
3: Dersom det nåværende malingsystemet er skadet eller ødelagt, må det fjernes strøk for strøk til man kommer ned til et helt underlag (maling eller den opprinnelige gelcoaten). Når flaten er pusset, bør den behandles på nytt med antiPest før stoffing.

For å velge riktig bunnstoff for din båt og ditt bruk er det viktig å ta hensyn til båttype, bruksfrekvens,  hastighet, geografisk plassering, eksisterende bunnstoff, om båten ofte transporteres på henger samt  miljø og lovreguleringer. 

Det er mange ulike bunnstoff på markedet, og de kan deles inn i to hovedgrupper;
 

Selvpolerende
Bindemiddelet løser seg i kontrollert hastighet, slik at det alltid er et nytt aktivt lag bunnstoff i kontakt med sjøvannet. Poleringshastigheten sikrer en jevn utlekking av biocider gjennom produktets levetid, og holder skroget fritt for groe. denne teknologien er mest effektiv mot begroing. For alle typer båter som ønsker et veldig godt resultat.

Hardt
I disse bunnstoffene er bindemiddelet hardt og uoppløselig. Malingen kan slipes for å gi en glatt overflate.

Spesifikasjoner:

Dekkevne: 5,2 - 13m² pr liter.
Tynner: Nr.7 Xylen
Forbehandling: For å sikre varig vedheft til påfølgende produkt skal alle overflater være rene, tørre og fri for smuss. Overflater med fett, olje eller annen forurensning vaskes med anbefalt Jotun Yachting vaskemiddel.

Underlag Minimum Anbefalt
Malte overflater

Nytt heft-strøk eller nytt bunnstoff:
Fjern alle forurensninger som kan
påvirke vedheften. Overskridelse av
maksimal overmalingsintervall vil
kreve rengjøring / pussing og / eller
påføring av flere strøk, avhengig av
forholdene.
Gammelt bunnstoff:
Fjerning med grundig
ferskvannsvasking med minimum
dyse trykk 200 bar.
Krakelerte, flakede eller "sandwich"
systemer:
Komplett fjerning av gammelt system.

 

Nytt heft-strøk eller nytt bunnstoff:
Fjern alle forurensninger som kan
påvirke vedheften. Overskridelse av
maksimal overmalingsintervall vil
kreve rengjøring / pussing og / eller
påføring av flere strøk, avhengig av
forholdene
Gammelt bunnstoff:
Fjerning med grundig
ferskvannsvasking med minimum
dyse trykk 300 bar.
Krakelerte, flakede eller "sandwich"
systemer:
Komplett fjerning av gammelt system.

 


Påføringsmetoder:Dette produkt kan påføres med:
Sprøyte: Konvensjonelt sprøyteutstyr er anbefalt for større områder.
Pensel: Kan brukes. Forsiktighet må utvises for å oppnå spesifisert filmtykkelse.
Rull: Anbefalt. Forsiktighet må utvises for å oppnå spesifisert filmtykkelse.

Tørke- og herdetid:

Underlagstemperatur 5°C 10°C 23°C 40°C
Overflatetørr/berøringstørr 8 t 5 t 3 t 2 t
Gjennomtørr 24 t 16 t 12 t 4 t
Overmalingsintervall min. 16 t 12 t 8 t 4 t
Tørket/herdet for neddykking 30 t 24 t 12 t 8 t


Tørketiden vil øke med økt filmtykkelse. Overflaten må være tørr og fri for forurensinger, før overmaling finner
sted. Bør settes på vannet innen 9 måneder etter påføring. Båten bør være godt tildekket eller lagres innendørs hvis den ikke settes på vannet kort tid etter påføring. Gitte data må kun bli betraktet som veiledende. Den
faktiske tørketiden og tiden før overmaling kan være kortere eller lengre, avhengig av den omgivende temperatur, filmtykkelse, ventilasjon, luftfuktighet, underliggende malingssystem, kravet til rask håndtering og
mekanisk styrke etc.

Overflatetørr: Tilstanden av tørking når lett trykk med en finger ikke etterlater et avtrykk eller at malingen føles klebrig.

Gjennomtørr: Minimumstid før malingen tåler normal gangtrafikk uten varige spor, avtrykk eller andre fysiske skader.

Overmalingsintervall, minimum: Den anbefalt korteste tid før neste strøk kan påføres.

Tørket/herdet for neddykking: Minimumstid før malingen kan bli permanent nedsenket i sjøvann.

 

Stoffing av nye underlag eller malingsfrie skrog:

Overmalingstabell: På gamle malingsystemer: vask grundig med ferskvann før du begynner. Dersom bunnstoffet som allerede er påført er ukjent, må det påføres et mellomstrøk med vinyl Primer for å oppnå godt heft. Dersom bunnstoffet er kjent, kan du sjekke tabellen nedenfor.